Nasze sukcesy, osiągnięcia; działania, kontynuacje i plany

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  1. Nasze sukcesy, osiągnięcia; działania, kontynuacje i plany:
  • Organizujemy tradycyjne i bieżące, dobrze funkcjonujące i spełniające oczekiwania młodzieży:
  • imprezy: otrzęsiny, andrzejki, bal straszydeł połączony z dyskoteką integracyjną, itp.
  • konkursy artystyczne:
  • piosenki polskiej „Rozśpiewani Melomani” w której biorą udział wychowankowie burs i internatów, m.in. w Ełku, Augustowie, Olecku, Piszu, Giżycku.
  • fotograficzny „Ełk jesienią” (kolejna edycja), plakat na idealnego wychowanka, najładniej udekorowany pokój;
  • „Ełk dla was” konkursu fotograficznego „Stolica mazur w obiektywie”
  • Konkurs Filmowy: :Stop mowie nienawiści” pod patronatem Starosty Powiatowego;
  • Zaduszki Poetyckie – forma multimedialnego połączenia poezji i improwizacji jazzowej oparta o tomik wierszy Wisławy Szymborskiej „Tutaj” z udziałem Tomasz Stańki.
  • konkurs „Najlepszy czytelnik w Bursie Szkolnej”,
  • promowanie czytelnictwa wśród młodzieży np. „Spotkanie z poezją śpiewaną”;
  • w Festiwalu Piosenki Internackiej POGODA w Olsztynie uczestniczymy corocznie, wielokrotnie odnosząc sukcesy, w tym Grand Prix Festiwalu, wielokrotne miejsca na podium i wyróżnienia;
  • Na ubiegłorocznym Festiwalu Piosenki Patriotycznej w Ełku, nasi wychowankowie zajęli I; II i III miejsce,
  • Organizujemy akcje:
  • zbiórki karmy dla podopiecznych pobliskiego schroniska dla zwierząt,
  • akcja Mikołajkowego Autokaru Radia 5 - zbiórka pieniędzy na słodycze dla dzieci
  • Sprzątanie Świata oraz Warmii i Mazur – systematyczne, coroczne,
  • „Młodzież czyta dzieciom” - czytano bajki dla dzieci z Przedszkola Miejskiego „Ekoludki”;
  • cykl spotkań z wychowankami w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Ełku - występy zespołu wokalnego i instrumentalnego  (kolędy, wiersze), itd.
  • cykl wieczorów filmowych – spotkania z klasyką kina „ Czy film się kręci?”, „Bożonarodzeniowy Manekin Challenge”. Organizowano też systematyczne wspólne grupowe wyjścia do kina;
  • projekt „Żywe Biblioteki” - ukazujący zjawisko różnorodności kulturowej, etnicznej i religijnej
  • projekt „Kuchnie Świata”- przybliżający kultury innych narodów pod kątem kulinarnym
  • cykl zajęć wokalnych (warsztatowych) dla młodzieży z inicjatywy naszej wychowanki /Klaudii R./
  • „Polskie Państwa Podziemne w latach 1939-1945”; wystawa + prelekcja
  • stwarzamy możliwości inicjatyw młodzieży w organizacji różnych zajęć /imprez, akcji, działań, itp./ rozwijających zainteresowania, uzdolnienia i talenty, m.in.:     
  • produkcja filmu z udziałem wychowanków Bursy,
  • zajęcia relaksacyjne np. muzykoterapia, Kontynuacja zajęć relaksacyjnych z elementami socjoterapii wg autorskiego programu Koła Rozwoju Osobistego „Poznaj siebie i swoje możliwości”.
  • zajęcia taneczne dla chętnej młodzieży (walc, polonez, tango argentyńskie, itp.),
  • zajęcia z rękodzieła,
  • zajęcia kulinarne w stworzonych i dobrze wyposażonych kuchenkach samoobsługowych;
  • popularyzacja szachów oraz innych gier planszowych jako zainteresowania rozwijającego intelekt, ubogacającego rozwój.
  • Udział wychowanków w rekonstrukcji bitwy pod Olszewem – 17 września
  • warsztaty nauki zapamiętywania i techniki uczenia się;
  • warsztaty planowania kariery – Dzień Piękna z AVON
  • Bardzo zależy nam na zapewnieniu warunków kształtujących zdrowy styl życia oraz zapewnienie warunków rozwijania pasji i uzdolnień w tym zakresie. Młodzież aktywnie uczestniczy w zajęciach sportowych organizowanych w placówce i poza nią (2 razy w tygodniu  wyjścia na halę sportową i w nieograniczonych ilościach na ORLIK); ponadto:
  • organizowane są spływy kajakowe,
  • wycieczki w góry,
  • wycieczki do teatru;
  • wyjazdy na narty,
  • wyjścia na ścianę wspinaczkową,
  • zajęcia w parku linowym,
  • tenis stołowy i bilard,   
  • turniej burs i internatów w piłce nożnej „Grajmy Razem”
  • promowanie aktywności i sprawności - BUSHCRAFT – człowiek z buszu. Spotkanie z Konradem Buszą.
  • Nieodłącznym czynnikiem zdrowego stylu życia jest zdrowe odżywianie i dlatego organizowane są zajęcia w kuchenkach samoobsługowych promujące zdrowe odżywienie, np. sałatki, pieczywo, dania z produktów z ekologicznych upraw. Nie zapominamy również o tradycyjnych babcinych smakach i pieczemy np. ciasta, pączki czy faworki.
  • Pozytywne, ale także dobre wyniki i sukcesy naukowe, jednocześnie eliminowanie niepowodzeń szkolnych i przygotowanie młodzieży do kontynuowania nauki oraz chęci uczenia się przez całe życie, to jeden z głównych celów naszej placówki. Dbamy o wyposażenie pokoi i pokoi cichej nauki oraz biblioteki w sprzęt i odpowiednie pomoce, jednocześnie stwarzamy organizacyjne zabezpieczenie możliwości nauki w każdym czasie – uwzględniając higienę umysłową - nawet po godzinie 22.  Wychowawcy w czasie nauki  egzekwują przestrzeganie obowiązujących zasad sprzyjających naukowej atmosferze. Zapoznajemy wychowanków z podstawowymi zasadami i metodami pracy podczas nauki w celu poprawy efektywności nauki. Na bieżąco są rozpoznawane i diagnozowane trudności w nauce, potrzeby pomocy, także uzdolnienia i talenty naukowe. Podejmowane adekwatne oddziaływania: pomoc indywidualna, koła pomocy koleżeńskiej, „pogotowie naukowe”, programy oddziaływań i wsparcia uzdolnień oraz talentów, itp. 
  • Dbamy bezpieczeństwo młodzieży, a w jego ramach o: profilaktykę uzależnień /alkohol, narkotyki, tytoń, „dopalacze”/, niedostosowanie społeczne, eliminowanie wszelkich agresji i przemocy; ponadto uświadamiamy o zagrożeniach, możliwościach przeciwdziałania im oraz o konsekwencjach  łamania przez wychowanków prawa, zasad zachowania, regulaminów; np.:
  • Program profilaktyczny ,,Bądź Sobą. Nie bierz złych przykładów. To Ty możesz być przykładem”;
  • Akcja „Rzuć palenie razem z nami”- trzeci tydzień listopada;
  • ARS-elementy programu - miłość a używki c.1i 2;
  • „E-papierosy szkodzą, czy nie? – 5 kluczowych pytań i wątpliwości”;
  • „Cyberprzemoc – plaga XXI wieku”, itp.
  • Walczymy z wszelkimi przejawami nietolerancji, ksenofobii, rasizmu i homofobii walczymy z dyskryminacją kobiet i zachowaniami seksistowskimi – w tym celu współpracujemy z Fundacją Borussia, organizujemy warsztaty oparte o scenariusz pozyskany z CEO i Borussi, warsztaty „Stop stereotypom i uprzedzeniom”,    Inne przykłady:
  • Praca nad projektem „Żywe Biblioteki” - ukazujący zjawisko różnorodności kulturowej, etnicznej i religijnej;
  • Projekcje filmów dotyczących empatii, tolerancji i zrozumienia, np.: „Akuszerka”, „Zmiana”, „Chemia”, itp.
  • Skupiamy się na rozbudzeniu oraz kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich, poszanowania dla symboli państwa: flagi, godła, hymnu, Konstytucji. Dążymy w swoich działaniach do wychowania młodzieży w szacunku i miłości do narodowego dziedzictwa, wartości, kultury narodowej, miejsca pamięci narodowej, historii, literatury, języka. Zapoznajemy wychowanków z historią, kulturą, tradycją regionu i środowiska, a w tym celu m.in.: spotkania z historykami /pracownikami IPN/, filmy tematyczne, obchody rocznic, świąt państwowych, czczenie pamięci wydarzeń, osób i miejsc, itp., np.: udział wychowanków w biegu 1 marca – Tropem wilczym – Narodowy dzień pamięci Żołnierzy Wyklętych. Inne przykłady:
  • Patriotyczne Karaoke” konkurs piosenki patriotycznej.
  • Quiz historyczny z wiedzy dotyczącej odzyskania niepodległości.
  • Projekt „Trzy Dni z Patriotyzmem” -nowatorskie ujęcie zagadnień związanych z patriotyzmem.
  • Przygotowanie słuchowiska „Tak Polska się zaczęła” – refleksja dla teraźniejszości i przeszłości, itp.

Od nowego roku szkolnego 2018/2019 kontynuujemy większość działań ww.; realizujemy, zaktualizowany, uchwalony 30.08.2018 Program Wychowaczo-Profilaktyczny.